Suchoj Su-22M4 4012 |
Suchoj Su-22M4 2702 |
Prototyp s označením Su-7IG vzlietol 2. augusta 1966 ako prvé sovietske lietadlo s meniteľnou geometriou krídla. V roku 1970 začala sériová výroba lietadla Su-17 poháňaného motorom AL-7F-1-205. Celkom bylo vyrobených v závode v Komsomolsku nad Amurom 2820 lietadiel Su-17, vrátane exportných verzií Su-20 a Su-22. Do bývalého Československa bolo v rokoch 1984 až 1990 dodaných 52 kusov Su-22M4 a 8 Su-22UM3K. Všetky boli vybavené motormi Ljulka Al-21F-3S, čo je mierne modifikovaný motor Al-21F.
V múzeu sú vystavené dva exempláre Su-22M4 patriace Vzdušným silám OS SR (Ozbrojené sily Slovenskej republiky): 4012 (výr. č. 40512) a 2702 s bielym písmenom C na kýlovej ploche (výr. č. 27002).
Su-22M4 2702 (pôvodne chybne označované ako 7002) bolo dodané do Československa v marci 1984. Je staršieho prevedenia, v čase dodávky bola bez TV navádzacej sústavy, so starším systémom upínacích pásov, ktoré sa pripínali k postroju na kombinéze pilota a len s dvoma výmetnicami klamných cieľov ASO-2V v zadnej časti lietadla — neskôr doplnené na kompletnú štvoricu. Po prílete bolo zaradené k 1. letke 47. prieskumného leteckého pluku v Pardubiciach. Naposledy slúžilo na 2. leteckej základni VS OS SR v Kuchyni v 1. stíhacej bombardovacej letke.
Su-22M4 4012 bolo dodané ako súčasť veľkej série Su-22M4 v máji až auguste 1989. Zaradené bolo k 20. stíhaciemu bombardovaciemu leteckému pluku v Náměšti nad Oslavou. Podobne ako 2702 naposledy slúžilo na 2. leteckej základni v 1. stíhacej bombardovacej letke.
Technicko taktické parametre Su-22M4: |
|
rozpätie krídla: | 10,02 - 13,60 m |
dĺžka lietadla: | 19,26 m |
výška lietadla: | 5,12 m |
plocha krídla: | 24,45 m2 (pri max. šípovitosti) 38,49 m2 (pri min. šípovitosti) |
hmotnosť: | |
- prázdneho lietadla | 10 670 kg |
- maximálna vzletová | 19 430 kg |
- maximálna pristávacia | kg |
motor: | AL-21F-3S |
ťah motora: | 78 kp s prídavným spaľovaním 112,5 kp |
maximálna rýchlosť: | |
- vo výške 200 m | 1 350 km/h |
- vo výške 11 000 m | M=1,7 |
dolet: | 2550 km (so štyrmi prídavnými palivovými nádržami po 800 l vo výške 10 000 m ) |
dostup: | 12 000 m |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com