Jednomiestne prepadové stíhacie lietadlo do každého počasia vyrábané v Sovietskom zväze. Leteckému múzeu daroval prezident Ukrajiny Leonid Kučma.
Vývoj stíhacie ho lietadla Su-15 začal v päťdesiatych rokoch pod označením T-5. Lietadlo bolo väčšie ako jeho predchodca T-43 (Su-9), ktorého krídlo bolo pri konštrukcii využité. Konečná verzia Su-15TM (Tajfun modifikacia) má krídlo v tvare lomenej delty a zdokonalený radar Tajfun-M. Výzbroj je nesená na šiestich podvesoch. Na vonkajších krídelných podvesoch rakety vzduch-vzduch stredného doletu s radarovým a IČ navádzaním R-98M, na vnútorných krídelných podvesoch rakety na vedenie vzdušného boja R-60 s IČ navádzaním. Na podtrupových závesoch môže niesť dva kontajnery UPK-23-250 s kanónnmi GŠ-23L (kaliber 23mm, 250 nábojov).
Technicko taktické parametre Su-15TM: |
|
| rozpätie krídla: | 9,34 m |
| dĺžka lietadla: | 21,42 m |
| výška lietadla: | 4,81 m |
| plocha krídla: | 36,60 m2 |
| hmotnosť: | |
| - prázdneho lietadla | 10760 kg |
| - normálna vzletová | 16900 kg |
| - maximálna vzletová | 18000 kg |
| motor: | 2x Tumanskij R-13F 2-300 |
| ťah motora: | 2x 64,70 kN |
| maximálna rýchlosť: | |
| - pri zemi | 1400 km/h |
| - vo výške 12000 m | 2230 km/h |
| dolet: | 1780 km |
| dostup: | 18500 m |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com