Lockheed F-104S ASA-M je najmodernejšia verzia stíhacieho lietadla F-104, ktorého prototyp vzlietol 28. februára 1954.
F-104 bolo prvé stíhacie lietadlo schopné letu rýchlosťou M=2. Lietadlo F-104 vo svojej triede dosiahlo niekoľko rekordov:
1951 - W. W. Irving, maximálna rýchlosť letu - 2259 km/h,
1959 - J. B. Jordan - maximálna výška letu - 31,515 km,
1963 - Jacqueline Cochran - max. rýchlosť letu - 2299 km/h,
Verzia F-104S (S - Sparrow) vznikla v roku 1966 a bola určená pre Taliansko, kde bola vyrábaná v licencii firmou FIAT. Prvý v taliansku vyrobený Starfighter vzlietol 30. decembra 1968. Celkom bolo v Taliansku do roku 1979 vyrobených 246 F-104S, 206 pro talianske letectvo (Aeronautica Militare) a 40 pro Turecko.
V roku 1981 začal program ASA (Aggiornamento Sistema d'Arma - aktualizovaný zbraňový systém) s letovými testami od 1983 roku. Hlavné zmeny zahŕňali výmenu radaru za FIAR R21G/M1 Setter so zlepšeným dosahom, novú avioniku a schopnosť niesť najnovšie verzie riadených striel. Do lietadiel sa vďaka miniaturizácii mohol montovať 20 mm kanón Vulkan, ktorý F-104S nemali. Prvé F-104S ASA začalo talianske letectvo používať v roku 1986.
Od roku 1998 boli F-104S ASA ďalej modifikované na zlepšenú verziu ASA-M (Modificato). Bolo vylepšené rádiové a navigačné vybavenie. Miesto pre kanón bolo opäť obsadené - verzie ASA-M kanón nenesie. Prvé F-104S ASA-M získala v decembri 1997 23° Gruppo, 5° Stormo talianskeho letectva.
Lietadlo vystavené v košickom Múzeu letectva slúžilo v 23° Gruppo (letka), 5° Stormo (pluk). Aj keď nesie označenie verzie ASA-M, vybavením kabíny zodpovedá verzii F-104S ASA.
Technicko taktické parametre
|
|
rozpätie krídla: | 6,68 m |
dĺžka lietadla: | 16,69 m |
výška lietadla: | 4,11 m |
plocha krídla: | 18,22 m2 |
hmotnosť: | |
- prázdneho lietadla | 6 760 kg |
- normálna vzletová | 9 840 kg |
- maximálna vzletová | 14 060 kg |
maximálna hmotnosť nesených zbraní: | 3 400 kg |
maximálna objem paliva: | 3 392 l + 2 770 l v prídavných nádržiach |
motor: | General Electric (FIAT) J79-GE-19 |
maximálny ťah motora | |
- bez prídavného spaľovania | 52,0 kN |
- s prídavným spaľovaním: | 79,62 kN |
maximálna rýchlosť: | |
- na úrovni mora | M=1,2 |
- vo veľkej výške | 2400 km/h M=2,2 |
stúpavosť: | 280 m/s na úrovni mora |
dolet: | 2620 km |
dostup: | 17 680 m |
Znak 5° stormo (5. pluku) |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com