SPAD S.XIII |
SPAD S.XIII |
SPAD S.XIII |
SPAD S.XIII |
Francúzske stíhacie lietadlo skonštruované firmou Société Pour L'Aviation et ses Dérivés (SPAD) bolo vyvinuté z typu SPAD S.VII. S.XIII mal výkonnejší motor Hispano-Suiza a na zlepšenie palebnej sily bol pridaný druhý guľomet Vickers kalibru 7,7 mm. Prvý let sa konal 4. apríla 1917 a celkovo bolo postavených 8472 kusov lietadiel tohoto typu.
Lietadlo poháňal osemválcový motor s válcami usporiadanými do V typu Hispano- Suiza 8Be s výkonom 220 k (164 kW). Výzbroj tvorila dvojica synchronizovaných guľomtov Vickers kalibru 7,7 mm (.303) so zásobou 400 nábojov na každý.
Po prvej svetovej vojne získalo novovzniknuté Československo z francúzskych prebytkov počas rokov 1919 až 1921 približne 140 až 150 kusov lietadiel SPAD S.VII a S.XIII. 117 z nich bolo používaných na lietanie, zvyšok bol určený ako zdroj náhradných dielov. Najviac SPADov sa u bojových jednotiek československého letectva nachádzalo v októbri 1922, keď ich bolo 58 typu S.VII a 29 S.XIII.
Vystavená replika lietadla SPAD S.XIII nesie označenie III. leteckého pluku, kde SPADy slúžili v 31. rote.
Technicko taktické parametre SPAD S.XIII: |
|
rozpätie krídla: | 8,20 m |
dľžka lietadla: | 6,30 m |
výška lietadla: | 2,40 m |
plocha krídla: | 21,1 m2 |
hmotnosť prázdneho lietadla: | 566 kg |
maximálna vzletová hmotnosť: | 820 kg |
motor: | Hispano-Suiza 8Be |
výkon motora: | 164 kW |
maximálna rýchlos»: | 222 km/h |
dolet: | X km |
dostup: | 6650 m |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com