AirMuseum

Múzeum letectva v Košiciach

SAAB AJSF 37 Viggen

SAAB AJSF37 Viggen
SAAB AJSF37 Viggen
SAAB AJSF37 Viggen
SAAB AJSF37 Viggen

Zbierky košického leteckého múzea obohatilo v sobotu 11. septembra švédske viacúčelové bojové lietadlo SAAB AJSF 37 Viggen. Je to ďalší v rade tzv. prezidentských darov.

Viggen (hrom) je lietadlo nezvyčajné svojou konštrukciou dvojitého delta krídla doplneného o kačacie plochy. Zaujímavosťou je, že lietadlá tohoto typu sú jediné operačne nasadené jednomotorové taktické lietadlá na svete, ktoré sú vybavené obracačom ťahu motora. Spolu s podvozkovými brzdami s protišmykovým systémom to umožňuje lietadlo zastaviť na 450 m dlhej dráhe. Prvý let prototypu sa konal v 8. februára 1967. Celkovo bolo vyrobených 329 lietadiel v piatich verziách. Lietadlo darované košickému múzeu je prieskumnej verzie - nenesie radar a je vybavené celkovo siedmimi fotografickými prístrojmi a špeciálnym vybavením na prenos získaných dát. V rokoch 1977 až 1980 bolo vyrobených celkovo 28 lietadiel (výrobných čísel 37950 až 37977) tejto verzie (SF). Väčšina z nich bola neskôr modifikovaná na verziu AJSF.

Lietadlo AJSF 37 s v ýrobným číslom 37951 slúžilo v krídle (flottiljer) F21 švédskeho letectva (Flygvapen) nesie na kýlovke kódové označenie 50. Svoj posledný let absolvovalo 7. septembra, keď priletelo na Slovensko do Košíc. (Je zatiaľ druhým lietadlom, ktoré bolo pri odovzdaní múzeu plne funkčné - prvým bol  Mirage IIIRS švajčiarskeho letectva). Po prílete bol z lietadla vymontovaný motor Volvo Flygmotor RM8B (Reaktionsmotor 8), čo je švédska verzia motora Pratt & Whitney JT-8D-22 . Tento motor, pôvodne používaný v civilných lietadlách (napr. Boeing 727 a Douglas DC-9), bol v švédsku prekonštruovaný pre použitie v nadzvukových rýchlostiach. Taktiež prídavné spaľovanie a reverz ťahu je švédskej konštrukcie.

Verzia ASFJ 37 je vylepšenou modifikáciou verzie SF 37 (F - Fotospaning - fotoprieskum) je vybavená siedmimi fotografickými kamerami v nosovej časti lietadla. Tri sú typu SKA 24C (SKA - Seriekamera) s ohniskovou vzdialenosťou 120 mm. Tieto sú používané pri fotografických misiách v nízkych výškach. A sú namontované tak aby výsledný obraz pokrýval celý priestor od horizontu po horizont. Dva fotoaparáty typu SKA 31 s 600 mm objektívmi sa využívajú pri lete vo veľkých výškach. Jeden fotoaparát typu SKA 24 so širokouhlým objektívom 57mm sa využíva na získavanie prehľadových snímkov. Okrem nich je v nose lietadla namontovaný aj IR-fotoaparát typu VKA 702 (VKA - Värmekamera). Pri nočných misiách sa na podvesy pod vstupmi motorov upevňujú prieskumné kontajnery. Vľavo kontajner MSK (Mörkerspaningskapsel) je vybavený troma fotoaparátmi SKA 34 s 750 mm objektívmi fotografujúcimi na IR citlivý film a IR zábleskovými prístrojmi. Na pravý závesník je možné namontovať ďalší kontajner so zábleskovým vybavením. Viggen vo verzii AJSF 37 môže pre vlastnú obranu niesť až 6 rakiet typu Rb24/Rb 24J Sidewinder alebo štyri Rb 74 (AIM-9L) Sidewinder, či iné špeciálne obranné kontajnery.

Technicko taktické parametre AJSF37 Viggen:

rozpätie krídla: 10,60 m
dĺžka lietadla: 16,40 m
výška lietadla: 5,93 m
plocha krídla (vrátane kačacieho krídla): 52,20 m2
vzlet na vzdialenosti: 400 m
pristátie na vzdialenosti: 450 m
hmotnosť:
- prázdneho lietadla 9500 kg
- maximálna vzletová 17000 kg
motor: Volvo Flygmotor RM8B
švédska verzia motora Pratt & Whitney JT-8D-22
ťah motora:
- bez prídavného spaľovania 72,06 kN
- s prídavným spaľovaním 125,04 kN
maximálna rýchlosť 2195 km/h (Mach 2,1)
dostup: 18000 m

Ďakujem Melvinovi Jansenovi z Holandska, Kristofovi Jonckheeremu a Svenovi De Bevere z Belgicka za láskavý súhlas s uverejnením ich fotografií.