AirMuseum

Múzeum letectva v Košiciach

Fotogaléria

Nančang Q-5 Fantan

Nančang Q-5
Nančang Q-5

Detailné fotografie Q-5 (30521)
v expozícii Múzea letectva.

Lietadlo Q-5 (Qiang-5, Qiangjiji-5 v preklade útočné, bojové lietadlo 5) - Fantan v kóde NATO. Pre export býva
označované A-5.

Na vývoji lietadla Q-5 začala pracovať letecká továreň Shenyang už v roku 1958. Vyvinuté bolo na základe stíhacieho lietadla J-6, čo bola čínska kópia ruského MiG-19. Neskôr bol vývoj preložený do továrne Nančang (Nanchang - dnes Hongdu Aircraft Industry Group). Prvý vzlet prototypu sa konal 4. júna 1965. Sériová výroba začala koncom roka 1969.

Lietadlo poháňajú dva motory Shenyang WP-6 (Wopen-6), odvodené od ruských motorov Tumanskij R-9BF. Základnú výzbroj tvoria dva kanóny Norinco 23-2K ráže 23 mm, umiestnené v koreňoch krídla. Kanóny sú čínskymi kópiami sovietskych Nudelman-Richter AM-23. Každý kanón má zásobník na 100 nábojov. Celková hmotnosť výzbroje nesenej na podvesoch môže dosahovať 2000 kg.

Z trupového čísla 30521 je možné určiť jednotku, ktorá lietadlo používala. V tomto prípade sa jednalo o 31. pluk 11. divízie čínskeho letectva.

Lietadlo je dar čínskeho prezidenta STM v Košiciach a bude tvoriť súčasť tzv. galérie „prezidentských“ lietadiel. Na Slovensko bolo dopravené najskôr loďou do Amsterdamu a potom automobilovým transportom do Košíc, kde ho zmontovali čínski experti.

Technicko taktické parametre
Nančang Q-5 Fantan

 rozpätie krídla: 9,70 m
 dĺžka lietadla: 15,415 m
 výška lietadla: 4,5 m
 plocha krídla: 27,95 m2
 hmotnosť:  
 - prázdneho lietadla 6 494 kg
 - normálna vzletová 9 468 kg
 - maximálna vzletová 12 000 kg
 motor: 2x Šen-jang (Shenyang)
WP6
 maximálny ťah motora: 2 x 25,5 kN
 maximálny ťah motora s prídavným spaľovaním: 2 x 31,9 kN
  maximálna rýchlosť: M=1,1
 dolet: 2 000 km
 dostup: 15 850 m

Verzie:

Ďakujem Otgerovi van der Kooij z Holandska a Fredymu Ťukotovi zo Slovenska za láskavý súhlas s uverejnením ich fotografií.