Nančang Q-5 Fantan |
kanón Norinco 23-2K |
Detailné fotografie Q-5 (30521) |
Lietadlo Q-5 (Qiang-5, Qiangjiji-5 v preklade útočné, bojové lietadlo 5) - Fantan v kóde NATO. Pre export býva
označované A-5.
Na vývoji lietadla Q-5 začala pracovať letecká továreň Shenyang už v roku 1958. Vyvinuté bolo na základe stíhacieho lietadla J-6, čo bola čínska kópia ruského MiG-19. Neskôr bol vývoj preložený do továrne Nančang (Nanchang - dnes Hongdu Aircraft Industry Group). Prvý vzlet prototypu sa konal 4. júna 1965. Sériová výroba začala koncom roka 1969.
Lietadlo poháňajú dva motory Shenyang WP-6 (Wopen-6), odvodené od ruských motorov Tumanskij R-9BF. Základnú výzbroj tvoria dva kanóny Norinco 23-2K ráže 23 mm, umiestnené v koreňoch krídla. Kanóny sú čínskymi kópiami sovietskych Nudelman-Richter AM-23. Každý kanón má zásobník na 100 nábojov. Celková hmotnosť výzbroje nesenej na podvesoch môže dosahovať 2000 kg.
Z trupového čísla 30521 je možné určiť jednotku, ktorá lietadlo používala. V tomto prípade sa jednalo o 31. pluk 11. divízie čínskeho letectva.
Lietadlo je dar čínskeho prezidenta STM v Košiciach a bude tvoriť súčasť tzv. galérie „prezidentských“ lietadiel. Na Slovensko bolo dopravené najskôr loďou do Amsterdamu a potom automobilovým transportom do Košíc, kde ho zmontovali čínski experti.
Technicko taktické parametre
|
|
rozpätie krídla: | 9,70 m |
dĺžka lietadla: | 15,415 m |
výška lietadla: | 4,5 m |
plocha krídla: | 27,95 m2 |
hmotnosť: | |
- prázdneho lietadla | 6 494 kg |
- normálna vzletová | 9 468 kg |
- maximálna vzletová | 12 000 kg |
motor: | 2x Šen-jang (Shenyang) WP6 |
maximálny ťah motora: | 2 x 25,5 kN |
maximálny ťah motora s prídavným spaľovaním: | 2 x 31,9 kN |
maximálna rýchlosť: | M=1,1 |
dolet: | 2 000 km |
dostup: | 15 850 m |
Ďakujem Otgerovi van der Kooij z Holandska a Fredymu Ťukotovi zo Slovenska za láskavý súhlas s uverejnením ich fotografií.