Múzeum letectva v Košiciach
Fotogaléria
Mikojan-Gurjevič MiG-19PM
|
Mikojan-Gurjevič MiG-19PM (1113)
foto: Kamil Pankuch
|
|
Mikojan-Gurjevič MiG-19PM (1113)
foto: Kamil Pankuch
|
|
Mikojan-Gurjevič MiG-19PM (1113)
foto: Otger van der Kooij
|
Jednomiestne stíhacie lietadlo vybavené radarom.
Verzia MiG-19PM sa od základnej verzie MiG-19 odlišovala čisto raketovou výzbrojou.
MiG-19 bol prvým sériovo vyrábaným a do výzbroje zaradeným stíhacím lietadlom, ktoré prekračovalo rýchlosť zvuku (Mach = 1) vo vodorovnom lete. Lietadlo bolo vyvinuté na základe stroja SM-2. Prototyp SM-9 (vylepšený SM-2) vybavený dvoma motormi Tumanskij AM-9B vzlietol 5. januára 1954 pilotovaný G. A. Sedovom. Ešte pred ukončením skúšok bol SM-9 pod označením MiG-19 zaradený do sériovej výroby a od roku 1954 aj do výzbroje. V ZSSR bolo vyrobených viac ako 2000 lietadiel všetkých verzií. V Československu sa pod označením S.105 bolo v licencii postavených 103 MiG-19 verzie S. Licenčne sa MiG-19S vyrábali aj v Číne pod označením J-6. Verzia MiG-19P sa v Číne vyrábala pod označením J-6 I a MiG-19PM ako J-6 II.
Lietadlá MiG-19PM boli vybavené radarom Izumrud-2 (Smaragd) RP-1U, v neskorších sériách RP-2U. Radar mal dosah 12 km a navádzací dosah 6 až 8 km. Verzia s radarom je dlhšia o 360 mm oproti verzii MiG-19S.
Výzbroj bola tvorená štyrmi raketami spočiatku RS-1U, neskôr verzie RS-2U (v kóde NATO AA-1 Alkali).
Československo v rokoch 1959-60 získalo celkom 33 lietadiel MiG-19PM. Vystavený exponát nesie trupové číslo 1113.
Technicko taktické parametre MiG-19PM:
|
rozpätie krídla: |
9,00 m |
dĺžka lietadla: |
13,25 m |
výška lietadla: |
3,90 m |
plocha krídla: |
25,00 m2 |
hmotnosť: |
|
- prázdneho lietadla |
5673 kg |
- normálna vzletová |
7730 kg |
- vzletová s dvoma 400l prídavnými nádržami |
8464 kg |
Zásoba paliva: |
1800 kg |
motor: |
Tumanskij AM-9B (RD-9B) |
ťah motora: |
2 x 31,88 kN |
maximálna rýchlosť: |
|
- vo výške 10000 m |
1250 km/h (Mach = 1,15) |
- vo výške 15000 m |
1130 km/h (Mach = 1,06) |
dolet vo výške 10000m: |
1000 km bez prídavných nádrží |
výstup do výšky 15000m: |
4,8 min |
dostup: |
17250 m |
Verzie:
- MiG-19 - prvá sériová verzia MiG-19. Odlišovala sa výzbrojou tvorenou troma 23 mm kanónmi NR-23 a taktiež nemala plávajúcu vodorovnú chvostovú plochu.
- MiG-19S - (Stabilizator) problémy s malou účinnosťou ovládacích plôch v nadzvukovej rýchlosti boli vyriešené u najvýznamnejšej sériovej verzie MiG-19S zavedením plávajúcej vodorovnej chvostovej plochy. Výzbroj bola tvorená troma 30 mm kanónmi NR-30.
- MiG-19SF - verzia MiG-19S s výkonnejšími motormi. Výzbroj bola doplnená o 4 raketnice nesené na podvesoch pod krídlami.
- MiG-19SV - záchytné stíhacie lietadlo z výzbrojou dvoch 30 mm kanónov NR-30 (zásobníky po 50 nábojov). Krídlo malo väčšie rozpetie a plochu väčšiu o 2m2. Lietadlo bolo poháňané motormi RD-9BF s prídavným spaľovaním.
- MiG-19SU (SM-50) - výškové prepadové stíhacie lietadlo s motormi RD-9BM a urýchľovačom U-19. Lietadlo malo dostup 24000m.
- MiG-19R - prototyp prieskumnej verzie s kamerami v prednej časti lietadla.
- MiG-19UTI - prototyp dvojmiestnej cvičnej verzie.
- MiG-19P - (Perechvatčik) prepadové stíhacie liatadlo do každého počasia vybavené radarom Izumrud (Smaragd) RP-1, v neskorších sériách nahradeným radarom RP-5. Odlišuje sa dlhším krytom kabíny a kanónovou výzdrojou redukovanou na dva 30 mm kanóny NR-30 (zásobníky po 70 nábojov).
- MiG-19PV - výšková verzia MiG-19P s výkonnejšími motormi RD-9BF.
- MiG-19PG - verzia MiG-19P s navádzacou rádiostanicou Gorizont-1 schopnou navádzať lietadlo na cieľ z pozemného riadiaceho strediska bez zásahu pilota.
- MiG-19PM - (Perechvatčik modyficirovanyj - Prepadový stíhač modifikovaný) MiG-19 s čisto raketovou výzbrojou štyroch protilietadlových rakiet RS-2U.
- MiG-19ML - verzia MiG-19PM s telemetrickým systémom Lazur pre prístrojové navádzanie pozemným riadiacim strediskom.
- MiG-19PMU - zdokonalená verzia MiG-19PM.
- MiG-19PU - (Perechvatčik uskoriteľ - Prepadový stíhač urýchľovač) - mal slúžiť na prepadové stíhanie vrýchlich vysokoletiacich cieľov. Pod zadnou časťou mal pevne namontovaný raketový motor.
- MiG-19PT - verzia MiG-19P schopná niesť na podvesoch dve rakety R-3S (AA-2 v kóde NATO Atoll).
- SM-10 - verzia s nástavcom pre tankovanie paliva za letu. Nástavcom na konci ľavého krídla boli v roku 1955 vybavené dva MiG-19 (výr. č. 59210316 a 59210415). Ako tankovacie lietadlo sa používal Tupolev Tu-16.
- SM-20 - MiG-19S prestavaný ako technologický demonštrátor a simulátor pri vývoji okrídlených protizemných a protilodných striel K-20. V roku 1956 boli prestavané dva MiG-19S (výr. č. 59210105 a 59210425). Lietadlá boli tiež vybavené zariadením na podvesenie pod nosič striel Tupolev Tu-95K.
- SM-30 - záchytná stíhacia verzia upravená pre štart z mobilnej rampy pomocou urýchľovacích rakiet. Mala slúžiť na obranu dôležitých priemyslových centier.
Ďakujem Otgerovi van der Kooij z Holandska za láskavý súhlas s uverejnením jeho fotografie.