Múzeum letectva v Košiciach
Fotogaléria
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis
Jednomiestne prepadové stíhacie lietadlo sovietskej konštrukcie. Vystavený exponát s trupovým číslo 3305 (výrobné číslo 613305) bol vyrobený licenčne v Československu. Výroba prebiehala v rokoch 1954 až 1960.
MiG-15bis bol zdokonalenou verziou MiG-15. Motor Klimov RD-45F nahradil motor VK-1. Okrem motora bola zosilnená konštrukcia krídla, zavedené servoriadenie krídielok, zväčšené závažie výškovky, prepracované brzdiace štíty a uprava nábežnej hrany kýlovky.
Výzbroj bola tvorená jedným 30 mm kanónom N-37D (zásobník na 40 nábojov, kadencia: 400 výstrelov za minútu), dva 23 mm kanóny NR-23KM (zásobník na 80 nábojov, kadencia 800-900 výstrelov za minútu). Lietadlo mohlo niesť dve pumy po 50kg alebo 100 kg a dve prídavné nádrže po 250l.
Technicko taktické parametre MiG-15bis:
|
rozpätie krídla: |
10,8 m |
dĺžka lietadla: |
10,86 m |
výška lietadla: |
3,70 m |
plocha krídla: |
20,60 m2 |
hmotnosť: |
|
- prázdneho lietadla |
3681 kg |
- normálna vzletová |
5044 kg |
- maximálna vzletová |
5380 kg |
motor: |
Klimov VK-1A |
ťah motora: |
26,47 kN |
maximálna rýchlosť: |
|
- pri zemi |
1076 km/h |
- vo výške 3000 m |
1107 km/h |
dolet: |
1330 km |
dostup: |
15500 m |
Verzie:
- I-310 - prototyp MiG-15 s motorom Rolls-Royce Nene. Prvý vzlet 30. decembra 1947
- MiG-15 (SV) - sériová verzia MiG-15 s motorom Klimov RD-45F. V Československu vyrábaná ako S.102
- MiG-15PB - pôvodné označenie verzie s dvoma krídelnými prídavnými palivovými nádržami
- MiG-15UTI - cvičná dvojmiestna verzia z roku 1949. Výzbrojená jedným guľometom UKB-E kalibru 12,7 mm (zásobník na 150 nábojov, kadencia: 800-100 výstrelov za minútu) a jedným 23 mm kanónom NR-23.
- MiG-15P UTI (ST-7)- cvičná dvojmiestna verzia s radarom RP-1 Izumrud (Smaragd) z roku 1952
- MiG-15Sbis (SD-UPB) - doprovodná stíhacia verzia s dvoma prídavnými palivovými nádržami po 600l
- MiG-15Rbis (SR) - taktická prieskumná verzia s dvoma prídavnými palivovými nádržami
- MiG-15bis (SD) - sériová verzia vyrábaná od roku 1949. V Československu vyrábaná ako S.103
- MiG-15bis (SDK-5) - bezpilotná verzia - terč (prestavané MiG-15bis)
- MiG-15U (SU) - verzia s dvoma 23 mm kanónmi v púzdrach pod predkom lietadla. Zbrane bolo možné vertikálne vychyľovať v rozsahu -7° až +11°
- MiG-15bis (SE, LL) - verzia so zväčšeným kýlom, krídelkami a zosilneným krídlom
- MiG-15Pbis (SP-1) - verzia s radarom Torij (thorium) z roku 1949
- MiG-15Pbis (SP-5) - verzia s radarom RP-1M Izumrud (Smaragd). Vyrobených bolo 5 exemplárov v roku 1951
- MiG-15bis Burlaci - doprovodná stíhacia verzia so systémom vlečenia za bombardérom Tupolev Tu-4
- MiG-15bis (SD-21) - verzia s raketami S-21 triedy vzduch - zem kalibru 210 mm
- MiG-15bis (SD-57) - verzia s raketami ARS-57 kalibru 57 mm
- MiG-15bis (ŠM) - bitevno-stíhacia verzia
- MiG-15bis (SDK-5c, SDK-7) - bezpilotné verzie - strela so systémom samonavádzania pre vypustenie rakety KS-1
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com
ASP.NET Webhosting