AirMuseum

Múzeum letectva v Košiciach

IAR-93A

IAR-93A
IAR-93A

Rumunské jednomiestne bitevné a taktické prieskumné lietadlo druhotne určené tiež ako stíhacie lietadlo v malých výškach.

Lietadlo vzniklo ako spoločný projekt vtedajšej Juhoslávie a Rumunska. Dohoda o vývoji bola podpísaná v roku 1970, v roku 1972 začala stavba a prvé vzlety prototypov - juhoslovanského J-22 Orao a rumunského IAR-93 sa konali v ten istý deň, 31. októbra 1974. Nasledovali prototypy dvojsedadlovej verzie, ktoré vzlietli 23 januára 1977.

Rumunské aj juhoslovanské lietadlá sa vyrábali v dvoch základných verziách (A a B), ktoré sa odlišujú najmä použitím motora bez resp. s prídavným spaľovaním. IAR-93A je poháňaný licenčným motorom Rolls-Royce/Turbomecanica Viper Mk 632-41 bez prídavného spaľovania. Celkový objem trupových nádrží vo verzii A je 2950 l a 1500 l v troch prídavných nádržiach.

IAR-93 je vyzbrojený dvojicou 23 mm dvojhlavňových kanónov GŠ-23L (označované aj GSh-23L) ruských konštruktérov Grjazeva a Šipunova so zásobou 200 nábojov každý. Ďalšiu výzbroj môže niesť na piatich závesníkoch - jednom podtrupovom a po dvoch pod každou polovicou krídla - do celkovej hmotnosti 2660 kg.

Košické letecké múzeum vystavuje IAR-93A výrobného číslo 93182157 s trupovým číslom 157. Svoj posledný let vykonalo pravdepodobne v roku 1997 a odvtedy bolo umiestnené na základni v Craiove v Rumunsku. Do Košíc bolo dopravené na jeseň 2006 v rozobranom stave.

Technicko taktické parametre IAR-93A:

rozpätie krídla: 9,30 m
dĺžka lietadla: 14,90 m
výška lietadla: 4,52 m
plocha krídla: 26,00 m2
hmotnosť:
- prázdneho lietadla 6150 kg
- normálna vzletová 8826 kg
- maximálna vzletová 10326 kg
- maximálna pristávacia 8826 kg
motor: 2 x Turbomecanica Viper Mk 632-41 (licencia Rols-Royce)
ťah motora: 17,79 kN každý
maximálna rýchlosť:
- pri zemi 1070 km/h
- vo výške 7000 m 730 km/h
dostup: 10500 m

Verzie: