IAR-93A |
IAR-93A |
Rumunské jednomiestne bitevné a taktické prieskumné lietadlo druhotne určené tiež ako stíhacie lietadlo v malých výškach.
Lietadlo vzniklo ako spoločný projekt vtedajšej Juhoslávie a Rumunska. Dohoda o vývoji bola podpísaná v roku 1970, v roku 1972 začala stavba a prvé vzlety prototypov - juhoslovanského J-22 Orao a rumunského IAR-93 sa konali v ten istý deň, 31. októbra 1974. Nasledovali prototypy dvojsedadlovej verzie, ktoré vzlietli 23 januára 1977.
Rumunské aj juhoslovanské lietadlá sa vyrábali v dvoch základných verziách (A a B), ktoré sa odlišujú najmä použitím motora bez resp. s prídavným spaľovaním. IAR-93A je poháňaný licenčným motorom Rolls-Royce/Turbomecanica Viper Mk 632-41 bez prídavného spaľovania. Celkový objem trupových nádrží vo verzii A je 2950 l a 1500 l v troch prídavných nádržiach.
IAR-93 je vyzbrojený dvojicou 23 mm dvojhlavňových kanónov GŠ-23L (označované aj GSh-23L) ruských konštruktérov Grjazeva a Šipunova so zásobou 200 nábojov každý. Ďalšiu výzbroj môže niesť na piatich závesníkoch - jednom podtrupovom a po dvoch pod každou polovicou krídla - do celkovej hmotnosti 2660 kg.
Košické letecké múzeum vystavuje IAR-93A výrobného číslo 93182157 s trupovým číslom 157. Svoj posledný let vykonalo pravdepodobne v roku 1997 a odvtedy bolo umiestnené na základni v Craiove v Rumunsku. Do Košíc bolo dopravené na jeseň 2006 v rozobranom stave.
Technicko taktické parametre IAR-93A: |
|
rozpätie krídla: | 9,30 m |
dĺžka lietadla: | 14,90 m |
výška lietadla: | 4,52 m |
plocha krídla: | 26,00 m2 |
hmotnosť: | |
- prázdneho lietadla | 6150 kg |
- normálna vzletová | 8826 kg |
- maximálna vzletová | 10326 kg |
- maximálna pristávacia | 8826 kg |
motor: | 2 x Turbomecanica Viper Mk 632-41 (licencia Rols-Royce) |
ťah motora: | 17,79 kN každý |
maximálna rýchlosť: | |
- pri zemi | 1070 km/h |
- vo výške 7000 m | 730 km/h |
dostup: | 10500 m |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com