Ľahký dvojmiestny vrtuľník československej výroby. Verzia HC-102 sa od pôvodného typu HC-2 odlišuje výkonejším motorom M-110H a ďalšími vylepšeniami. Prvý HC-102 vzlietol vo februári 1961.
Prototyp vrtuľníka HC-2 bol dokončený v roku 1954. Pôvodne bol poháňaný motorom Praga D s výkonom 60 kW (82 k). Kostra vrtulníka je celokovová - duralová, nosné listy rotora drevené s laminátovým poťahom. V kabíne sa nachádzali dve sedadlá, obe s kompletným riadením.17 sériových HC-2 vyrobil podnik Moravan. Neskôr bolo 15 sériových vrtuľníkov presavaných na pohom motorom M-100H - plochým štvorvalcom s výkonom 86 kW (117 k).
Typ HC-102 vyvinuli v podniku Moravan. Celkovo tu bolo postavených 21 strojov. Boli používané vojenským letectvom pod označením VR-2 a neskôr boli predané Zväzarmu na výcvik pilotov.
Technicko taktické parametre HC-102: |
|
| priemer rotora: | 8,8 m |
| dĺžka: | 10,46 m |
| hmotnosť: | |
| - prázdneho vrtuľníka | 468 kg |
| - normálna vzletová | 681 kg |
| motor: | Avia M-110H |
| výkon motora: | 86 kW (117 k) |
| maximálna rýchlosť: | 133 km/h |
| cestovná rýchlosť: | 120 km/h |
| stúpavosť: | 2,6 m/s |
| dolet: | 175 km |
| dostup: | 2750 m |
![]() |
|
[650x486px 32 kB] |
© Kamil Pankuch 2004-2007
airmuseum.kosice at gmail.com