AirMuseum

Aerovíkend 2006

Znovuotvorenie múzea 2. septembra 2006

Konečne sme sa dočkali

Zastrešenie výstavnej plochy
 
replika lietadla Blériot
 
 
Su-22 M-3
 
Nančang Q-5
 
 
Gumpert Apollo
 

Fotografie z otvorenia múzea
(všetky fotografie Viktor Hészely)

 
   

Fotografie z otvorenia múzea
(všetky fotografie Juraj Korpa)

 
   

O tom, že podujatia spojené s letectvom sú pre divákov atraktívne, svedčí hojná účasť na Aerovíkende konanom 2. septembra 2006. Na košickom letisku sa zišlo vyše 6500 návštevníkov, zväčša s deťmi. Čakala ich nová expozícia leteckého múzea, ktorá bola otvorená po vyše dvoch rokoch rekonštrukčných prác a neustálom oddiaľovaní ich ukončenia.

Dominantou múzea sa stala strešná konštrukcia, ktorá chráni priestranstvo s expozíciou tzv. prezidentských lietadiel (je to trochu nešťastný názov, pretože určite v žiadnom z nich neletel nijaký prezident...). Umiestnené sú tu lietadlá darované múzeu predstaviteľmi 15 štátov.

K pôvodne dvom výstavným hangárom pribudol tretí, kde sa nachádza kolekcia leteckých prístrojov a expozícia Per Ardua ad Astra - Príbeh Slovákov v Royal Air Force (1940 - 1945), ktorú sme mali možnosť vidieť vo výstavných priestoroch Slovenského technického múzea (STM) v Košiciach na prelome rokov 2003 a 2004.

Plocha múzea sa rozšírila aj o priestor medzi ďalšou trojicou hangárov, kam boli umiestnené lietadlá a vrtuľníky slovenského resp. československého letectva: MiG-21 vo viacerých verziách, Su-25, Su-22, Mi-2.

Letové ukážky boli príjemným prekvapením a spestrením prehliadky. Azda najväčším zážitkom bolo vidieť letieť v nízkych preletoch Dakotu - aj keď to bol vlastne Lisunov Li-2, v Sovietskom zväze vyrábaná licenčná kópia Douglasu C-47. Z budapeštianskeho letiska Budaörs priletel Li-2 vo farbách MALEV s imatrikuláciou HA-LIX (výr. č. 18433209), ktorý bol vďaka maďarskej nadácii Gold Timer zreštaurovaný a uvedený do letuschopného stavu. Z Budaörsu priletel aj Polikarpov Po-2 Kukuruznik (HA-PAO). V ďalších ukážkach mohli návštevníci vidieť MC-10 Cri-Cri - ultraľahké amatérske lietadlo, ktorého prototyp prvý krát vzlietol 23. júna 1973. Konštruktérom tohoto len vyše 70 kg vážiaceho lietadielka je Francúz Michael Colomban. Neskôr sa Cri-Cri vyrábal aj ako stavebnica a celkovo ich bolo vyrobených vyše 150 kusov. Leteckú akrobaciu divákom predvádzal pilot Dušan Šamko na akrobatickom špeciáli Extra 300. Vďaka spoluorganizátorom Aerovíkendu - konzorciu Retro Air sa vo vzduchu predviedli aj ďalšie typy lietadiel: Aero Ae-145 (OM-NSH), Let L-40 Metasokol, Let L-200 Morava, Let Z-37 Čmelák, Let Z-137 Turbo Čmelák.

Okrem leteckých ukážok bolo súčasťou aerovíkendu aj vystúpenie Klubu vojenskej histórie, zoskoky parašutistov a zaujímavosťou bolo aj predstavenie superšportiaku Gumpert Apollo, ktoré svojich 850 koní "rozcválalo" v pretekoch s lietadlom Extra 300.

Plusy a mínusy:

+ väčšia výstavná plocha,
+ zastrešenie,
+ moderné informačné tabule pri exponátoch (ale nie všetkých...).

- chýbajúci predpredaj a následná tlačenica pri vchode do múzea tesne pred otvorením,
- chýbajúci program Aerovíkendu s časovým harmonogramom,
- veľmi slabé občerstvenie (originálna talianska zmrzlina bol síce fajn nápad, ale tie rady ľudí ohromili aj samotných Talianov,)
- slabý a neodborný komentár leteckých ukážok a vystavených exponátov (neustále Rambovanie v súvislosti s UH-1 mi už poriadne liezlo na nervy),
- absolútne žiadna podpora múzea - žiadne suveníry, plagáty, brožúry, tlačený sprievodca múzeom... jednoducho nič,
- sociálne zariadenia... - nuž dúfam, že organizátor zaistí na budúci ročník aspoň trojnásobný počet prenosných WC.

 
Logotype